Nooit te oud om te leren

Nooit te oud om te leren
En dat geldt natuurlijk ook voor mij! Want ook een hovenier is nooit te oud om te leren. Daarom heb ik de afgelopen een cursus gevolgd op het gebied van monumentaal groen. Een mooie en vakgerichte cursus voor ons als hoveniersbedrijf omdat wij ook werkzaam zijn in historische tuinen.
Inhoud van de Cursus
Gelukkig staan de mooie historische parken en tuin in Nederland weer volop in de belangstelling. Maar om dit groene erfgoed op een goede manier in stand te houden is kennis en ervaring nodig. Onze uitvoerende medewerkers hebben de nodige ervaring in historisch groen, maar de benodigde achtergrondkennis was minder aanwezig. De cursus 'Historische tuinen en parken in theorie en praktijk' is door het Gelders Restauratie Centrum georganiseerd op vier verschillende locaties in Gelderland met tuinhistorie in de directe omgeving. In deze bijeenkomsten is ingegaan op de historische tuinstijlen om dat wat je tegenkomt ook te kunnen herkennen. Verder zijn we aan de slag gegaan met het opstellen van een beheerplan en -visie en het maken van een werkplan tot op detailniveau. Een belangrijke basis voor deze cursus is de 'Uitvoeringsrichtlijn Hovenierswerken historische tuinen en parken (URL6010)'.
De cursus bood mij een mooie mix van theorie en praktijk. Het aanwezig zijn in een historische omgeving, het bekijken van tuinen en parken en het direct toepassen van de geleerde theorie zorgt snel voor veel extra kennis! De inspirerende informatie die we iedere keer weer kregen van de vakkundige docenten maakte het tot een erg zinvolle cursus. Het maakt me enthousiast om met nog meer energie aan de slag te gaan in het monumentale of historische groen in onze omgeving. Met deze extra kennis hoop ik onze opdrachtgevers nog meer te kunnen ondersteunen!
Plaats reactie
Rapporteer